dinsdag 22 april 2014

genealogische sprokkelingen : Plugboer

Sinds enkele jaren ben ik bezig met het samenstellen van een uitgebreide kwartierstaat, waarin ik uiteindelijk alle personen wens te verzamelen die één of meerdere voorouders met mij delen. Een onderneming waar waarschijnlijk nooit een einde aan zal komen, maar het kind is bezig en daar valt ook iets voor te zeggen.

Naast het verzamelen van data en dwarsverbanden, zijn het bovenal de achterliggende verhalen en het ondersteunende beeldmateriaal die mij interesseren. Of het nu over een volle neef gaat of over het achterachterkleinkind van de broer van mijn oudvader is eerlijkheidshalve niet zo van belang. Het is allemaal familie.

Zo ook de op 26 mei 1885 te Velsen geboren Jacobus Plugboer. Een neefje van mijn oudvader Jan Plugboer (1836-1917) waarvan ik wist dat hij op 6 april 1924 overleden was op de Noordzee, maar waar ik verder nauwelijks gegevens over bezat, tot ik in het omvangrijke krantenarchief van het KB enkele krantenartikelen aantrof die de toedracht openbaarde, als ook de naam van de boot waarvan zowaar ook nog eens beeldmateriaal bleek te bestaan. Dit soort vondsten maken de vele uren, dagen, weken, jaren die er in zo'n zoektocht gaan zitten meer dan zinvol, maar een aankondiging van een huwelijk in 1886 is natuurlijk ook mooi. Jacobus bleef overigens - volgens onderstaande bron - ongehuwd & ook dat heet bruikbare informatie te zijn.



2 opmerkingen:

Unknown zei

Dit is niet de IJM 19 E.T (Engel Tol) maar de ADELANTE.
Ik heb eventueel de overlijdens akte en rouwadvertenties van je.
Gr, Jan.

Jürgen Smit zei

Beste Jan,

bedankt voor deze informatie, ben de ijm 19 ook nog in een andere bron tegengekomen, zal die foto binnenkort vervangen. In de hoop dat die foto wel klopt. Akte en advertentie zouden meer dan welkom zijn. Bij voorbaat dank.

Ben te bereiken op : j.smit164@chello puntnl - waarbij het woord punt natuurlijk vervangen dient te worden voor het teken.

Met vriendelijke groet Jürgen